×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مطالعه دام پزشکی سنتی گیاهان دارویی استان کرمان

مطالعه دام پزشکی سنتی (اتنووتریناری) گیاهان دارویی استان کرمان

کوهپایه عابد,قاسمی پیربلوطی عبداله*,یزدان پناه راوری محمدمهدی,پورمحسنی نسب الهام,ارجمند دل آرام

* مرکز پژوهش های گیاهان دارویی و دامپزشکی سنتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر کرد، شهرکرد، ایران

 

مقدمه و هدف: از دیرباز دامداران بومی و عشایر مناطق مختلف از گیاهان دارویی در دسترس و موجود در همان مناطق در درمان بیماری های دامی خود استفاده می کرده اند. هدف از مطالعه حاضر شناسایی و آشنایی با گیاهان دارویی مهمی است که در درمان بیماری های دامی در مناطق مختلف استان کرمان به طور سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است.
روش تحقیق: در مطالعه حاضر ابتدا با استفاده از پرسش نامه های تهیه شده، اطلاعات دامداران سنتی و عشایر بومی منطقه در زمینه استفاده از گیاهان دارویی از قبیل موارد مصرف، نحوه استفاده و اندام مورد استفاده در درمان بیمارهای دامی انجام شد. آزمایش به روش میدانی و پیمایشی انجام پذیرفت. بعد از آن که گیاهان جمع آوری شده از مناطق مختلف خشک شد اقدام به تهیه هرباریوم جهت شناسایی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شد.
نتایج و بحث: در نهایت ۴۲ گونه گیاه دارویی از نواحی مختلف منطقه استان کرمان جمع آوری گردید که در درمان بیماری های دامی توسط دامداران و عشایر بومی منطقه مورد استفاده قرار می گرفته است. اطلاعات مربوط به هر یک از این گیاهان جمع آوری شده اعم از موارد مصرف، نحوه استفاده و قسمت مورد استفاده گیاه در داخل پرسش نامه ها ثیت گردید. بر اساس این مطالعه گیاهان شناسایی شده برای نمونه گونه سفید مشکک برای از بین بردن شپش و انگل های جلدی در بز و گوسفند، ارغوان در درمان زخم های عفونی و عمیق در دام ها و سیاه گینه در درمان دل درد و نفخ در گوسفند و سایر بیماری های مختلف کاربرد دارند.
توصیه کاربردی: نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که با توجه به فلور غنی استان کرمان از نظر گیاهان دارویی و همچنین قدمت بالای دامداری در این استان، مطالعات بیشتر در این زمینه می تواند راه گشای تولید داروهای گیاهی جدید در جهت درمان بیماری های دامی باشد.

کلید واژه: اتنو وتریناری، گیاهان دارویی، گیاه شناسی سنتی

لینک دنلود مستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

لینک کمکی دانلود

برای دانلود فایل کلیک کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.