×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسائی و تعیین مقدار آلکالوئیدهای مختلف گونه .Atropa belladonna L از نقاط مختلف ایران به روش کروماتوگرافی گازی (GC)

شناسائی و تعیین مقدار آلکالوئیدهای مختلف گونه .Atropa belladonna L از نقاط مختلف ایران به روش کروماتوگرافی گازی (GC)
 
صداقت سجاد,حاجی آقایی رضا,تقی زادفرید رحیم*,کدخدا زهره,قاسمی سیدوحید,نقدی بادی حسنعلی,حریری اکبری فرهاد,رضازاده شمسعلی
 
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران
 

مقدمه و هدف: گیاه شابیزک از خانواده سیب زمینی و یکی از گیاهان دارویی مهم می باشد که شامل تروپان آلکالوییدها است. تروپان آلکالوییدها یک گروه مشخص از متابولیت های ثانویه خانواده سیب زمینی هستند. مهمترین آلکالوییدهای گیاه شابیزک آتروپین و هیوسین می باشد که به صورت وسیعی به سبب خواص دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین شناسایی و تعیین مقدار این آلکالوییدها در گیاهان مناطق مختلف ایران ضروری است. هدف از این مطالعه شناسائی و تعیین مقدار آلکالوئیدهای مختلف گونه Atropa belladonna از مناطق مختلف به روش کروماتوگرافی گازی بود.
روش تحقیق: کل اندام های زمینی گیاه از پنج منطقه شامل اردبیل، مرزن آباد، تنکابن، کرج و رامسر جمع آوری و خشک گردید. سپس عمل عصاره گیری انجام شد. با تغییر اسیدیته و حلال، آلکالوییدها استخراج، شناسایی و تعیین مقدار گردید.
نتایج و بحث: مقدار آتروپین در گیاه خشک در بین شهرهای اردبیل، مرزن آباد، تنکابن، کرج و رامسر به ترتیب ۰٫۶۷، ۰٫۷۶، ۱٫۰۰، ۱٫۶۲و ۱٫۸ درصد و مقدار هیوسین به ترتیب ۰٫۰۹۱، ۰٫۱۵۷، ۱٫۲۳، ۰٫۲۳۱ و ۰٫۴۶۵ درصد و مقدار مجموع هر دو آلکالویید به ترتیب ۰٫۷۵۸۴، ۰٫۹۱۸، ۲٫۱۳۸، ۱٫۵۸۱۱ و ۲٫۶۵۶ درصد به دست آمد. در این تحقیق بیشترین مقدار آتروپین به دست آمده از کل اندام های زمینی گیاه در نمونه اردبیل ۱٫۸ درصد بود و بیشترین میزان هیوسین ۱٫۲۳ در نمونه تنکابن بود. نمونه رامسر کمترین میزان هیوسین و آتروپین (%) و مجموع آن ها را داشت، در حالی که نمونه اردبیل بالاترین آتروپین و مجموع آتروپین و هیوسین را داشت.
توصیه کاربردی/صنعتی: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق می توان برای استخراج بیشتر آتروپین و مجموع آتروپین و هیوسین از گیاه شابیزک از نظر اقتصادی جمعیت منطقه اردبیل را پیشنهاد نمود.
 
کلید واژه: شابیزک، ‎ تروپان، هیوسین، آتروپین، آلکالوئیدها

 

لینک دانلود مستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

لینک کمکی دانلود

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها : ,
  1. دکتر رزاقی

    تغییر اسیدیته به کدام سمت صورت گرفته با چه حلالی وچگونه توضیحات از نحوه عصاره گیری وجداسازی الکالویید با درصد های حلال ذکر نشده

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.