×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت روناس از مزارع شهرستان نایین آغاز شد

احمدرضا باقریان با اعلام این خبر اظهار داشت: روناس گیاهی صنعتی است که به دلیل وجود رنگدانه ای به نام آلیزارین در ریشه آن، رنگ طبیعی و ثابت برای الیاف و خامه تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه این گیاه از قدیم مورد توجه صنایع نساجی و قالیبافی داخل کشور قرار داشته است، ادامه داد: علوفه این محصول نیز برای تعلیف دام استفاده می شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نایین خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت روناس در شهرستان نایین حدود ۳۰هکتار است.
وی افزود: باتوجه به عملکرد متوسط شش تن در هر هکتار پیش بینی می‌شود بیش از ۱۸۰تن روناس از مزارع شهرستان نایین برداشت شود.

باقریان اضافه کرد: بیش از ۶۰درصد روناس استان اصفهان در شهرستان نایین تولید می‌شود که باتوجه به افزایش قیمت این محصول در سال های اخیر، سطح زیرکشت آن نیز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ریشه روناس پس از برداشت و خشک شدن برای ساییدن روانه کارخانه شده و بعد از ساییدن و جداسازی پوسته از مغز، به درجات یک، دو و سه طبقه بندی می شود که درجه یک آن به دلیل رنگ ثابت و روشن از قیمت بالاتری برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی نایین تصریح کرد: روناس گیاهی است چندساله و صنعتی که از قدیم مورد توجه صنایع نساجی و قالیبافی بوده است. وی بیان داشت: روناس گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می رویدو گلهای آن کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز بوده و ریشه آن به نام روناس معروف است که به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز، باریک و استوانه ای بوده و دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.