×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات اسانس گل محمدی متوقف شد!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، رئیس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان از توقف صادرات اسانس گل محمدی ایرانی خبر داد و گفت: در حالی صادرات این محصول متوقف شده است که موفق شدیم برای این محصول استاندارد ایزو فرانسه را که برای اسانس گل محمدی تعریف شده است دریافت کنیم. 

به گزارش خبرنگار مهر، گل سرخ یا رز، درختچه‌ای دارای شاخه‌های گل دهنده تیغ‌دار است و تاکنون بیش از ۲۰ هزار گونه گل رز شناسایی شده است. این گیاه بر اساس نژاد به ۷ دسته تقسیم می‌شود که شامل گل سرخ فرانسی، نسترن، گل چای، گل سرخ با گلهای متعدد، گل سرخ مینیاتوری، گل سرخ بنگال و گل سرخ ایرانی است. 

گونه ایرانی این گل در دنیا منحصر به فرد است به گونه‌ای که بر اساس نظر کارشناسان زیست گیاهی، گونه مذکور از ابتدا در ایران پرورش یافته و از این کشور به دیگر نقاط جهان پخش شده است. 

این گل برای رشد به آب کمی نیاز دارد از این رو علاوه بر کاشان، در استانهای خراسان رضوی، سمنان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، کرمانشاه، فارس و کرمان نیز کشت می‌شود. 

گل محمدی به”طلای معطر”معروف است چراکه ماده اولیه کارخانه‌های عطر سازی در دنیا است. هر کیلو اسانس این گیاه ۲۰ هزار دلار ارزش دارد از این رو امروز از آن به عنوان طلای مایع یاد می‌شود. در حالی که این گل برای اولین بار در ایران کشت شد و سپس به ترکیه و دمشق و از آنجا به بلغارستان رفت ولی در حال حاضر بغارستان تنها کشور صادر‌کننده اسانس گل محمدی در دنیا است. 

در حال حاضر ایران توانایی تولید ۱۵ هزار هکتار گل محمدی را دارد ولی بلغارستان با ۲ هزار هکتار کشت گل رز، سالانه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم اسانس گل رز تولید و صادر می‌کند. 

علی‌رغم این واقعیت محققان پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان با تولید دستگاه تقطیر موفق شدند اسانس گل محمدی را تولید و به تایید استاندارد ایزو فرانسه که برای اسانس گل محمدی تعریف شده را دریافت کنند. 

تایید استاندارد برای اسانس گل محمدی ایرانی 

دکتر عبدالرسول ابراهیم آبادی- رئیس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان در گفتگو با خبرنگار مهر، اساس کار در این پژوهشکده را تولید اسانس گل محمدی دانست و گفت: با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تقطیر گل محمدی شدیم. 

گل محمدی که از آن ماده اولیه کارخانه‌های عطر سازی تولید می‌شود 

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه ادامه داد: در این دستگاه بخار آب از داخل گل‌ها عبور می‌کند و اسانس آن همراه بخارات آب وارد بخش خنک‌کننده می‌شود که با سرد سازی آن اسانس خالص و مطابق استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود. 

ابراهیم آبادی با بیان اینکه اسانس‌های تولید شده به ۳ کشور صادر شده است، اضافه کرد: در سال گذشته موفق شدیم اسانس‌های تولید شده را به ۳ کشور فرانسه، انگلستان و آلمان صادر کنیم. 

توقف صادرات اسانس گل محمدی 

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات اسانس‌های تولید شده متوقف شده است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته به دلیل آنکه نرخ یورو پایین بود صادرات داشتیم ولی در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت‌ها در داخل کشور تولید این محصول مقرون به صرفه نیست. 

رئیس پژوهشکده اسانس طبیعی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه این امر بر صادرات این محصول اثر گذاشته است، اضافه کرد: در حال حاضر اسانس‌های تولید شده بیشتر برای صنایع داخلی است و مازاد اسانس‌های تولید شده برای صادرات در نظر گرفته می‌شود. 

ابراهیم آبادی تاکید کرد: در صورتی که ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود توان تولید برای مصرف داخل و صادرات محصول تولید شده را داریم.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.