×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید زعفران با کیفیت بالا در لرستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‎آباد، لرستان با دارا بودن زمین‎های حاصلخیز و موقعیت اقلیمی مناسب از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات مساحت اراضی کشاورزی استان ۷۱۳ هزار و ۶۵۸ هکتار بوده که ۱۹۹ هزار و ۶۱۶ هکتار آن به اراضی آبی و ۵۱۴ هزار و ۴۲ هکتار آن به اراضی دیم اختصاص دارد.

لرستان به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل است و دارای آب و هوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است، زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد، قسمت‎های جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است.

این ویژگی موجب شده تا استان حاصلخیز لرستان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران یکی از این محصولات است که در سال‎های اخیر با کشت به صورت پایلوت و گسترده نتایج درخور توجهی در اختیار محققان و کشت‎کاران قرار داده است.

استان لرستان دارای رتبه نخست بیکاری در کشور است، اما اگر مسئولان امر به کشت زعفران این استان توجه کنند، می‎تواند در بحث اشتغال تا حدودی تاثیرگذار باشد.

کرم جودکی زعفران کار پلدختری در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در زمینه کشت این محصول سال گذشته از یک شرکت خصوصی اقدام به خرید پیازچه زعفران کرده‎ام، گفت: مهمترین مشکل زعفران‏کاران نبود، بازار فروش این محصول است، چرا که سازمان جهادکشاورزی استان، محصول را از زعفران‎کاران خریداری نمی‎کند.

وی افزود: به دلیل نبود امکانات بسته‏‌بندی مناسب، زعفران تولیدی توسط کشاورزان لرستان به مشهد فروخته می‎شود و با برند این استان به دیگر نقاط صادر می‎شود.

جودکی گفت: زعفران پلدختر از نظر اسانس، طعم و بو از زعفران مشهد هم بهتر است.

وی دیگر مشکلات زعفران‌کاران پلدختر را نبود مهارت کافی کشاورزان در کار داشت و برداشت زعفران دانست و اظهار داشت: تاکنون جهادکشاورزی هیچ حمایتی از وی انجام نکرده است.

یکی دیگر از زعفران‎کاران لرستانی مشکلات خود را نبود یک بازار خرید مناسب و عدم حمایت برخی از مسئولان از کشاورزان عنوان کرد.

*تولید زعفران در لرستان از میانگین کشوری بالاتر است

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در خرم‎آباد گفت: شرایط آب و هوایی لرستان باعث شده که این استان جزو استان‎هایی باشد که کشت زعفران در آن سازگاری داشته باشد.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه کشت زعفران در گذشته در زاگرس میانه (لرستان) کشت شده است، افزود: طبق نظر کارشناسان و آثاری که از دیرباز در لرستان موجود است، در گذشته‎های بسیار دور این محصول در این استان کشت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هکتار از اراضی لرستان زیر کشت زعفران رفته گفت: میزان تولید زعفران در لرستان در هر هکتار دیم ۲,۵ تا سه کیلوگرم بوده که این میزان در کشور ۱,۵ کیلوگرم است.

طاهری مقدم یادآورشد: میزان تولید زعفران در کشت آبی در لرستان بین شش تا هفت کیلوگرم در هر هکتار است که متوسط کشوری سه تا چهار کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه در زمینه تهیه پیاز تاکنون از قائنات مشهد خریداری شده، اما به زودی به مرز خودکفایی می‎رسیم، گفت: کشت زعفران در لرستان روبه گسترش است و سازمان جهادکشاورزی از کسانی که بخواهند این محصول را کشت کنند، از لحاظ تسهیلات و تهیه پیازچه آن‌ها را مورد حمایت خود قرار می‎دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه تاکنون هیچ برندی برای زعفران در لرستان وجود ندارد، اظهار داشت: این کشت طی دو سال گذشته حالت گسترشی پیدا کرده و تاکنون دو مجوز صنایع تبدیلی در این زمینه صادر شده است.

وی افزود: جهادکشاورزی این آمادگی را دارد که به زعفران‎کاران لرستانی آموزش‎های لازم را بدهد.

*کشت زعفران در سال ۷۶ در لرستان آغاز شده است

در ادامه مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان در گفت‎وگو با فارس در خرم‎آباد گفت: زعفران در لرستان یک کشت نوپا است که در سال ۷۶ و ۷۷ به صورت آزمایشی در لرستان کشت شده و با آب و هوای لرستان سازگاری دارد.

بهروز بهاروند افزود: بخش عمده جمعیت لرستان در روستاها زندگی می‎کنند که اگر کشت این محصول در سطح این روستاها جا بیفتد می‎تواند در امر اشتغال و درآمد روستائیان تاثیرگزار باشد.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از ۱۳۰ کیلوگرم زعفران در لرستان برداشت شده است.

بهاروند تصریح کرد: این محصول به علت اختلاف ارتفاع لرستان از سطح دریا دارای کیفیتی بالاتر است.

وی از همه مسئولان خواست سازمان جهادکشاورزی را در زمینه پرداخت تسهیلات به زعفران‎کاران لرستان حمایت کنند.

‎مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: بنا است که برای هر دو هزار متر مربع کشت زعفران سه تا چهار میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان داده شود.

وی افزود: کشت زعفران در سال دو بار در فصل بهار و خرداد و در فصل تابستان و شهریور کشت می‎شود.

بهاروند خاطرنشان کرد: این محصول در سال یک الی دو بار به آب نیاز دارد و در سال چندین بار گل‎دهی دارد.

وی افزود: طی دو سال گذشته به تعدادی از این زعفران‎کاران یارانه پرداخت شده که امیدواریم دولت در این زمینه کشاورزان لرستانی را مورد حمایت خود قرار دهد.

بهاروند یادآور شد: کشت زعفران در تمام لرستان به ویژه خرم‎آباد، کوهدشت، پلدختر، چگنی، چغلوندی، دورود، بروجرد و …سازگاری دارد.

کشت زعفران کشتی است که در این استان تاکنون خانواده‎های فقیر و کم درآمد از آن استقبال کرده‎اند.

*زعفران در دو هکتار از اراضی دورود کشت شده است

در ادامه رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان دورود در گفت‎وگو با خبرنگار فارس گفت: در بیش از دو هکتار از اراضی شهرستان دورود زعفران کشت شده است.

غلامرضا هاشمی در خصوص اراضی تحت کشت زعفران در شهرستان دورود گفت: در مجموع بیش از ۲ هکتار از اراضی تحت کشت در شهرستان دورود به زعفران اختصاص دارد که در فصل پاییز برداشت این محصول آغاز می‎شود.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان دورود اظهار داشت: با توجه به اینکه آب و هوای شهرستان دورود برای کاشت زعفران مناسب است، سال گذشته بیش از ۱۰ کیلوگرم زعفران، از مزارع این شهرستان برداشت شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: زعفران یکی از بهترین محصولات قابل کشت در زمین‎های نامرغوب در مناطق دارای شیب و کم آب است که برای کشاورزان سود قابل توجهی به همراه دارد، چرا که گیاه زعفران نیاز به آب فراوان ندارد.

وی افزود: اما در اراضی موجود در دشت‎های حاصلخیز و پر آب نسبت به سایر کشت‎های رایج منطقه، چندان صرفه اقتصادی ندارد.

 

*کشت زعفران زمینه ساز اشتغال پایدار در بخش کشاورزی است

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ازنا در گفت‎وگو با خبرنگار فارس گفت: از دوسال پیش تاکنون زعفران در مزارع کوچک به ابعاد یک هزار، یک هزار و ۵۰۰ متری و دو هزار متری مورد کشت قرار گرفته است، اگر چه برداشت اختصاصی این محصول در سال  سوم و چهارم صورت می‎گیرد، اما محصول به دست آمده در سال دوم نمونه‎هایی معطر و با کیفیت بوده است که از مناسب بودن عرصه برای این کشت حکایت دارد.

نبی هداوند پرداخت یارانه بذر، تهیه پیاز مرغوب از مراکز معتبر و همچنین برگزاری دوره‎های آموزشی توسط کارشناسان کشاورزی را از جمله خدمات جهادکشاورزی به کشاورزان زعفران کار برشمرد و فراگیر شدن کشت این محصول را زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و موجب درآمدزایی اقتصادی برای کشاورزان دانست.

هداوند در ادامه شهرستان ازنا را در دو زمینه کشت چغندر قند و آبیاری تحت فشار حائز رتبه نمونه ملی برشمرد و گفت: این شهرستان علاوه بر این دو زمینه مذکور در خصوص کشت گندم آبی، پرورش ماهیان سردآبی، تولید محصول سالم، کشت لوبیا و صنایع تبدیلی مقام اول استان را به خود اختصاص داده است.

امید است، مسئولان امر برای رفع معضل بیکاری در لرستان زعفران‌کاران لرستانی را حمایت کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.