×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثیر امواج فراصوت بر کارون در کالوس حاصل از کشت بافت زیره سیاه

تاثیر امواج فراصوت بر کارون در کالوس حاصل از کشت بافت زیره سیاه (.Bunium persicum Boiss)
 
اطرشی محمود,توکلی دینانی الهام*,درزی محمدتقی,هاشمی جواد,روزبه شیرین,معصومی امیر
 
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

 

مقدمه و هدف: گیاهان داروئی منابع اصلی و با ارزش سازنده داروهای مفید هستند. تولید و استخراج متابولیت های ثانویه تاثیر شگرفی بر صنایع داروسازی داشته است. کارون یک ترکیب طبیعی است که در ساختار میوه و اندام هوایی زیره سیاه وجود دارد. با توجه به محدودیت تولید زراعی، کشت سلولی با اعمال محرک های تولید، نظیر امواج فراصوت، از جمله روش هایی است که می تواند در جهت تولید متابولیت های ثانویه موثر و کارآمد باشد. لذا تحقیق حاضر با هدف مطالعه اثر امواج فراصوت بر تولید متابولیت ثانویه و مهم موجود در گیاه دارویی زیره سیاه (Bunium persicum) به نام کارون در کالوس حاصل از کشت بافت به مرحله اجرا درآمد.
روش تحقیق: در این تحقیق کالوس در محیط سوسپانسیون تحت تاثیر تیمارهای یک بار و دو بار صوت دهی با زمان های ۰، ۵، ۲۰، ۳۵، ۵۰ و ۲۴۰ ثانیه توسط حمام فراصوت با فرکانس ۳۸٫۵ کیلو هرتز و توان خروجی ثابت مورد بررسی قرار گرفت. پس از استخراج متابولیت ثانویه کارون، میزان کارون تولید شده با روش کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا (HPLC) اندازه گیری گردید.
نتایج و بحث: اثر تحریک کنندگی امواج فراصوت، سنتز متابولیت ثانویه کارون را به میزان چشمگیری افزایش داد. چنانچه مشاهده گردید ترکیب محیط هورمون دار با تیمار ۲ بار صوت دهی و زمان ۳۵ ثانیه صوت دهی بالاترین میزان تولید کارون را در نمونه های مورد بررسی ایجاد نمود. تیمار شاهد (فاقد صوت دهی) نیز در همه موارد کمترین میزان کارون را داشت.
توصیه کاربردی / صنعتی: امواج فراصوت می توانند به عنوان یک محرک غیر زنده، با تشدید پاسخ های دفاعی در گیاه، سنتز متابولیت کارون را در نمونه های کشت بافت افزایش دهند.
 
کلید واژه: فراصوت، متابولیت ثانویه، کشت بافت، کارون، زیره سیاه

 

لینک دانلود مستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

لینک دانلود غیرمستقیم

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.