×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، محمدرضا طعفعلیانی اظهارداشت :یک باور غیرعلمی که در اذهان عمومی رایج است این که داروهای گیاهی خیلی کم خطرتر از داروهای شیمیایی هستند، در حالی که یک داروی گیاهی با دوز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.

بنابه این گزارش ،نامبرده افزود: امروزه از گیاهان دارویی فراورده های دارویی زیادی استخراج می‌شود و متاسفانه سلامت این گونه داروها به ویژه بر روی گروه های پرخطر همچون مادران باردار به اثبات نرسیده است.

محمدرضا لطفعلیانی افزود: مادران باردار باید دقت لازم را داشته باشند که در سه ماهه اول بارداری از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزنند چراکه مصرف خودسرانه این داروها موجب خونریزی و سقط جنین در آنها می شود.

وی با تاکید بر مقدار دوز داروهای گیاهی عنوان کرد: یک باور غیرعلمی که در اذهان عمومی رایج است این که داروهای گیاهی خیلی کم خطرتر از داروهای شیمیایی هستند. در حالی که یک داروی گیاهی با دوز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.

رئیس مرکز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: به عنوان مثال داروی چای سبز یک فراورده ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدسرطان و ضدپیری آن به اثبات رسیده است ولی اگر این گیاه دارویی بصورت اوردوز یا بیش از دوز تعیین مصرف شود باعث مسمویت کبدی یا آسیب به کبد می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال بیماران تحت درمان با داروی وارفارین نباید در یک روز بیش از یک حبه سیر استفاده کنند چرا که سیر به لحاظ دارابودن مواد ضد انعقادی موجب خونریزی داخلی در فرد بیمار خواهد شد.

لطفعلیانی بر عدم مصرف خودسرانه و دراز مدت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: گیاهان دارویی به هیچ وجه خالی از عارضه نیستند چون اثرات درمانی آنها مدیون عوارض شیمیایی است که داخل گیاهان دارویی نهفته است و می‌تواند علاوه بر اثرات درمانی باعث عوارض جانبی در شخص شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.