×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سلطانخواه: صادرات گیاهان دارویی نیازمند نظارت بیشتر است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با گلایه از صادرات فله ای گیاهان دارویی از کشور به صنعت فرآوری این گیاهان اشاره کرد و افزود: «باید این گیاهان در کشور فرآوری شده و با ارزش افزودگی بالا به کشور های مختلف صادر شود.

این حرکت علمی در ستاد ایجاد شده است. افراد فعال در این حوزه با پشتیبانی ستاد وظیفه این فرآوری را بر عهده دارند و در زمینه تبدیل داروها به ما کمک می کنند. همچنین در این زمینه با وزارت کشاورزی و بهداشت و درمان نیز همکاری های مناسبی صورت گرفته است.» نشست رسانه ای نخستین نمایشگاه جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور دکتر سلطان خواه برگزار شد.

در این نشست دکتر سلطان خواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اولویت های این معاونت را نگاه ویژه به بالا بردن جایگاه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در طب سنتی ایرانی دانست و افزود: « مقام معظم رهبری بارها به احیای طب سنتی در کشور تأکید کرده اند.

با توجه به فرمایشات ایشان پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دادیم که ساختاری با اهداف بلند در این حوزه ایجاد شده است.» وی ادامه داد:« این ستاد در سال های اخیر فعالیت های بسیار خوبی داشته است که چکیده ای از آن در این نمایشگاه برای عموم مردم و شناسایی آن برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.»

سلطان خواه تأسیس این ستاد را از چند زاویه قابل بررسی دانست و ادامه داد:« توجه مسئولان ارشد کشوری به موضوع طب سنتی و داروهای گیاهی یکی از این زوایا است. در دنیا ۱۳ اقلیم شناخته شده است که ۱۱ اقلیم آن در ایران است. همچنین بیش از ۸۰۰ هزار گیاه در مناطق مختلف کشور وجود دارد که که بیش از ۲۱۰۰ نوع از آن دارای خواص دارویی شناسایی شده اند که ستاد قصد دارد این رقم را به ۲۷۰۰ نوع برساند.»

وی با اشاره به نگاه ویژه دیگر کشورها به داروهای گیاهی و جایگزینی آنها با داروهای شیمیایی، افزود:« در کشوری مانند آلمان ۷۰ درصد داروها گیاهی هستند که به دلیل عوارض ناشی از داروهای شیمیایی جایگزین آن شده است. همچنین تجارت این حوزه در جهان بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵ هزار میلیارد دلار برسد.»

سلطان خواه افزود:«بیش از۷۰ داروی گیاهی و فرآورده های طبیعی مجوز وزارت بهداشت را دریافت کرده اند. تعدادی از این داروها در لیست بیمه قرار گرفته اند که امیدواریم این فهرست افزایش چشمگیری داشته باشد؛ چون این کار هم به نفع بیمه و هم به نفع سلامت جامعه است.»

دکتر سلطان خواه در پایان خاطر نشان کرد:« حضور ۱۷۷ شرکت دانش بنیان و ۱۰۲ فعال دانشگاهی در کنار کارگاههای آموزشی از برنامه های این جشنواره است. همچنین در کنار این جشنواره یک بازار فروش از داروهای مختلف گیاهی پیش بینی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.