×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از خواص درمانی اکیناسه (سرخارگل  Echinacea purpurea) چه می دانید؟

سرخارگل

اسم علمی (سه گونه):Echinacea angustifolia ، E. purpurea، E. pallida 

اسم انگلیسی:Purple Coneflower

سرخارگل گیاهی از پهنه دشت های شمال آمریکاست که به خوبی قدرت بدن را در مقابله با بیماریهای عفونی و مسمومیتهای خارجی افزایش می دهد. به طور عمده به منظور درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های ویروسی کاربرد دارد و همچنین در درمان اختلالات پوستی نظیر اگزما و آکنه نیز می تواند کمک کننده باشد.

 کاربردهای درمانی

قسمت مورد استفاده: کل گیاه

اثرات مهم: ضد باکتری، ضد ویروس، پاک کننده خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، درمان کننده زخم ها

 

سرخارگل Echinacea purpurea

سرخارگلEchinaceapurpureaسرماخوردگی، آنفولانزا و عفونتهای ویروسی و باکتریایی: سرخارگل به صورت تنطور، قرص و کپسول برای تسریع بهبود بیماریهایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عفونت سینه کاربرد دارد. شاخ و برگ گیاه به عنوان دارویی برای کسانی که مستعد سرماخوردگی های مکرر و هرپس هستند و یا در شرایطی که علائمی شبیه آنفولانزا در بدن باقی مانده اند کاربرد دارد.

سرخارگل در ترکیب با گل و میوه ی آقطی (Sambucus nigra) به خوبی می تواند اثر خود را بروز دهد. تنطور رقیق سرخارگل نیز می تواند برای شستشوی بثورات پوستی و زخم های آلوده به کار برده شود یا به صورت غرغره به عنوان دهانشویه مصرف شود.

عفونت های باکتریایی مانند سینوزیت، ورم لوزه، آماس و برونشیت مزمن را می توان به صورت خوددرمانی با سرخارگل در ترکیب با سایر گیاهان دارویی نظیر سیر (Allium sativum) درمان کرد اما هنگامی که تب بیمار از ۳۹ درجه سانتی گراد بالاتر رود، مشورت با متخصص طب گیاهی و یا پزشک الزامی است. اگرچه شواهد علمی به اندازه کافی وجود دارد، اما هنوز هم بحث هایی درباره اثر سرخارگل در پیشگیری و درمان عفونت ها وجود دارد.

این تردیدها می تواند به دلیل استفاده از دوز خیلی پایین و یا گونه گیاهی اشتباه در برخی آزمایشات باشد. کیفیت و فرم استفاده ی سرخارگل نیز در اثرگذاری آن مهم است. به نظر می رسد که عصاره ی E.angustifolia و آب اندامهای روزمینی E.purpurea که به صورت تازه چیده شده و فشرده شده باشند، قوی ترین فعالیت دارویی را دارند.

 تقویت سیستم ایمنی و سم زدایی: سرخارگل ایمنی غیراختصاصی بدن را تحریک کرده و تعدادگلبولهای سفید خون را افزایش می دهد. این خاصیت، سرخارگل را به یک داروی مهم در مواردی که سیستم ایمنی بدن توسط عفونت های مزمن و یا باقیمانده سموم تضعیف می شود مثل تورم غدد لنفاوی، کورکهای متناوب، سردردهای مزمن و کسل کننده و یا گلودرد تبدیل کرده است.

استفاده با دقت و تحت نظر متخصص طب سنتی از این گیاه می تواند به پاکسازی سیستم لنفاوی و مقاوم سازی بدن در برابر عفونت های مخفی (زمینه ای) مثل مشکلات قارچی و در نتیجه بهبود سلامت کلی بدن کمک کند. سرخارگل برای خوددرمانی در اختلالات خودایمنی مثل ایدز (HIV) مناسب به نظر نمی رسد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.