×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی نیز عارضه دارند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، علیرضا صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه طب سنتی فعالیتهای گوناگونی داشته که عبارتند از تاسیس مرکز تحقیقات طب سنتی، تاسیس کتابخانه طب سنتی باهزارعنوان کتاب، چاپ فصلنامه سینا که در مورد تحقیقات جدید بحث می کند، چاپ خبرنامه طب سنتی که اخبار دانشگاههای مختلف در زمینه طب سنتی را پوشش می دهد و تالیف و ترجمه کتاب در زمینه طب سنتی که می توان به کتاب روانپزشکان و درمانگران سنتی اشاره داشت.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز شش سال است که تحقیقات علمی خود را در زمینه طب سنتی شروع کرده و پس ازتاسیس مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی، تحقیقات در زمینه تاریخ پزشکی و چگونگی درمان بعضی از بیماریها در گذشته شروع شد.

مدیر مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: طب سنتی خط اول تحقیقات است و کارگروههای خاص در مورد بیماریهای مختلف در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و همچنین اثربخشی و ایمنی داروهای مختلف تحقیق می کنند.

صالحی افزود: درکتابخانه طب سنتی یک هزارعنوان کتاب به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی از دانشمندان گذشته طب سنتی ایران همچون ابن سینا، رازی، سید اسماعیل جرجانی که کتابهای مشهور آنها قانون، ذخیره خارزمشاهی و الحاوی و همچنین مجلات، نشریات و نرم افزارهای مختلف  و کتب جدید در این زمینه که آماده استفاده محققان است.

صالحی با بیان اینکه کار طب سنتی و جدید هر دو قدم نهادن در راه تامین سلامتی مردم است، اظهار داشت: در مورد طب سنتی رویکردهای متفاوتی وجود دارد، در رویکرد افراطی، طب سنتی کاملا رد و غیرعلمی عنوان می شود در صورتی که رویکرد تفریطی می گوید طب سنتی را باید جایگزین علم جدید کرد و نیاز به تحقیقات در مورد درمان وجود ندارد  چون کتب قدیم کافی است.

وی گفت: باید افراد اطلاعات جامعی داشته باشند تا در حیطه طب سنتی بتوانند خوب کار کنند بر همین اساس پذیرش و تربیت دانشجویان طب سنتی از فارغ التحصیلان  پزشکی عمومی است.

مدیر مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: برای کاهش سوءاستفاده ها از طب سنتی در عطاری ها و جاهای دیگرباید فعالیتهای دانشگاهی را در زمینه شناخت طب سنتی و تربیت پزشکان در این رشته  افزایش داد تا افراد علاقه مند به استفاده از طب سنتی با مراجعه به درمانگاههایی که اصول علمی طب سنتی را رعایت می کنند نیازشان پاسخ داده شود.

طب سنتی

صالحی افزود:علاوه بر این باید وزارت بهداشت برنامه هایی برای آموزش، نظارت و ارزیابی افرادی که می خواهند وارد صنف طب سنتی شوند داشته باشد. همچنان که  قبلا نیز بعضی آموزشها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در مورد بخش عظیمی از طب سنتی هنوز تحقیقی انجام نشده، گفت: میزان تحقیقات در زمینه طب سنتی در کشور ما بسیار کم است اما بخشی که تحقیق شده و اثربخشی داشته قابل اطمینان و استفاده است.

مدیر مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مردم به طب سنتی بسیار علاقه مند هستند اما  باید آگاهی متوازن بوسیله رسانه ها به مردم داده شود. چون بعضی از مردم فکر می کنند گیاهان دارویی عارضه ای ندارد در صورتی که اینگونه نیست.

صالحی افزود: دارو چه شیمیایی و چه گیاهی ممکن است عوارض جانبی داشته باشدمثل گیاه حنظل(هندوانه ابوجهل)که باعث کاهش قندخون می شود اما با بالا بردن آنزیمهای کبدی تاثیر سمی بر کبد دارد از این رو باید تحقیق شود که یک گیاه دارویی با چه دوزی و برای چه افرادی قابل استفاده است و مردم چون اطلاعات کافی ندارند زمینه سوء استفاده باز می شود.

وی گفت: طب سنتی شیراز در شروع کار است اما در آینده با انجام تحقیقات مفید در حد خود می تواند در کاهش هزینه های پاراکلینیکی موثر باشد.  

مدیر مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازتاکید کرد: برای کاهش هزینه های پاراکلینیکی یک مسیر علمی است که باید طی شود.در این خصوص ابتدا باید از نظر تحقیقات اثربخشی و ایمنی داروی مورد نظر ثابت شود سپس سرمایه گذاری برای تولید آن دارو و در نهایت اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد.

صالحی بیان کرد: به خاطر دلایلی که گفته شد استفاده از طب سنتی نیاز به زمان دارد چون در گذشته کم کاری شده است.

  1. مریم

    باتشکر فراوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.