×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کوهپایه های بلوچستان یکی از رویشگاه اصلی زیره سیاه ایرانی است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، نبی یاری افزود: زیره سیاه با نام علمی Bunium persicum Boiss متعلق به خانواده چتریان (Apicaceae) گیاهی علفی با برگهایی منقسم به قطعات باریک، بدون کرک با ریشه ای دوکی و غده ای شکل و ساقه های تو خالی است.

 وی با اشاره به اینکه زیره سیاه گیاه بومی کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، ترکمنستان و مناطق مرکزی آسیا است که در خراسان، کرمان، بلوچستان، شرق زاگرس تا بندرعباس و جنوب البرز ایران به صورت خودرو رشد می کند. گفت: زیره سیاه گیاهی یکساله، دوساله یا چند ساله است که در سال اول طوقه ای مرکب از دو تا سه برگ شانه ای دراز تشیکل می دهد و در سال دوم ساقه ای به طول ۲۰ تا ۱۰۰سانتیمتر با برگ های کم و چترهایی از گلهای سفید کوچک ایجاد می کند.

 وی اظهار داشت: میوه این گیاه داسی شکل به طول سه تا شش میلمتر و ضخامت یک میلیمتر است.

 وی با بیان اینکه زیره سیاه به صورت خودرو در دامنه کوهها، کوهپایه ها و ارتفاعات سه هزار متری بلوچستان دیده می شود، گفت: این گیاه در سالهایی با بهار پر باران شکوفا و به مرحله بذردهی می رسد و گاهی اوقات توسط کشاورزان در زمین های سنگلاخی، کوهپایه ها و مناطق شیبدار که شیب آن رو به آفتاب نباشد نیز کشت می شود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زیره دارای ریشه ای غده ای است و در طول چند سال به ضخامت ریشه این گیاه افزوده می شود.

 یاری افزود: اگر بذر زیره سیاه به صورت مستقیم کشت شود چند سال طول می کشد تا بوته بزرگ و ریشه آن به شکل غده ای درآید اما اگر ریشه ضخیم شده ای که کشاورزان به آن پیاز می گویند در زمین اصلی کاشته شود همان سال گل می دهد.

 وی گفت: میوه این گیاه حاوی مقدار زیادی اسانس یا روغن است که موجب تحریک و ترشح شیره های گوارشی در دستگاه گوارش انسان می شود.

 یاری بیان داشت: رفع تنبلی اعمال گوارشی، نفخ، چاقی، بی اشتهایی، بر طرف کنندگی باد یا درد روده، سنگ کلیه، یرقان و آسم و تنگی نفس از مهمترین خواص دارویی این گیاه است.

وی گفت: از این گیاه برای افزایش عطر و طعم غذا و نوشابه استفاده می شود همچنین در صنایع صابون سازی نیز کاربرد دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.