×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ظرفیتهای تولید گیاهان دارویی در خوزستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، امروزه دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی ، کارخانه ها و سازمان بهداشت جهانی برنامه های وسیعی برای استفاده از گیاهان دارویی تدارک دیده اند.

در اغلب کشورهای پیشرفته جهان مثل ایالات متحده آمریکا ، آلمان ، فرانسه و انگلستان که در زمینه تهیه مواد شیمیایی و سنتزی پیشتاز هستند مصرف داروهای گیاهی توسعه یافته و تحقیقات در مورد گیاهان دارویی و مواد تشکیل دهنده آنها رو به افزایش است.

حلیم کوتی ، مسئول باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان می گوید : سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در سال۹۱ ، بیش از ۷۶ هکتار بوده است که این مقدار در سال پیش از آن(۱۳۹۰) ، ۲۶ هکتار بوده است که ۵۰ هکتار افزایش یافته و۲۰۰ درصد رشد نشان می دهد.

وی می افزاید : از مهمترین گیاهان دارویی کشت شده در استان می توان به نعنا فلفلی ، شوید ، بابونه ، گل گاو زبان ، رز ماری ، به گیسو ، همیشه بهار و آلوئه ورا اشاره نمود .

همچنین شهرستانهای عمده تولید این گیاهان ذزفول ، صیدون ، اندیمشک ، باغملک ، ایذه ، گتوند ، باوی ، رامهرمز ، شوش و بهبهان می باشند.

مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید : میانگین برداشت گیاهان دارویی از هر هکتار هفت هزار و ۴۵۹ کیلوگرم است که برای مصرف داخلی به سایر استانها از جمله بازار گیاهان دارویی اصفهان ارسال می شود.

هم اکنون استانهای خراسان رضوی و جنوبی ، کرمان ، همدان ، سیستان و بلوچستان رتبه های برتر تولید گیاهان داروئی در کشور را دارند در حالیکه خوزستان با وجود تنوع اقلیمی ، آب و خاک مناسب رتبه ای در تولید گیاهان دارویی ندارد.

کوتی می افزاید : در برنامه پنجم توسعه ۴۸۲ هکتار برای سطح زیر کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است که با تحقق این امر و تولید گیاهان دارویی ، استان به جایگاه خود خواهد رسید.

دکتر امیر سیاهپوش استاد دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان می گوید : گیاهان دارویی به چهار دسته تقسیم و کشت می شود که عبارتند از دارویی ، سمی و خلص آور ، زراعی و خوراکی است.

نسترن پور چیت ساز مدیر گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی جندی شاپور خوزستان می گوید : باغ گیاه دارویی دانشکده داروی سازی با زمین یک و نیم هکتار در مهر ۸۹ با هدف کمک به دانشجویان برای تحقیقات دانشگاهی و کمک به تولید کنندگان داروهای گیاهی تاسیس شد.

وی می افزاید : در سال ۹۲، ۵۴ نمونه گیاه در زمینی به مساحت یکهزار و۸۰۰ متر مربع کاشته شده است که پارسال نیز ۵۰ نمونه بوده است و با توجه به اینکه گیاهان دارویی در آب و هوای سرد سیر کشت می شوند اما این گیاهان دارویی در فصل پائیز خوزستان هم کشت می شوند.

مرضیه خواجوی تولید کننده گیاهان دارویی در استان خوزستان می گوید : گیاهانی که خواص دارویی دارند بیشتر از انواع علف ها و گیاهان معطر می باشند که ماده موثر هر گیاه دارویی در قسمت های مختلف آن از جمله ریشه ، ساقه ، برگ ، گل و میوه وجود دارد و همچنین بستگی به نوع گیاه ، رقم ، شرایط پرورش ، سن گیاه و نوع خاک متفاوت است.

وی می افزاید : با توجه به ظرفیتها و استعداد های بالقوه و تنوع اقلیمی مناطق مختلف در استان خوزستان برای پرورش گیاهان دارویی مناسب ، شرکتهایی با هدف فرهنگ سازی ، آموزش و ترویج و نظارت بر کشت زعفران و گیاهان دارویی در استانهای خوزستان ، اصفهان ، لرستان ، فارس ، چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است.

عباس عباس نژاد یکی از عطاران با سابقه اهواز در خصوص استقبال مردم در مورد استفاده از گیاهان دارویی می گوید : تا ۳سال پیش استقبال خوبی از داروهای گیاهی نمی شد اما هم اکنون با توجه به کسب آگاهی مردم و ثبات علم در مورد این گیاهان عطاریها را شلوغ تر کرده است.

سید جلال یکی دیگر از عطاران می گوید : در فصل گرم سال اسقبال از گیاهان دارویی بیشتر است به طوری که با شروع فصل گرما افزایش تقاضا باعث گرانی گیاهان داروی می شود به طوری که مثلا تا مدتی پیش گل گاو زبان ۶ هزار تومان بود و در حال حاضر قیمت آن ۱۲ هزار تومان شده است.

مرضیه خواجوی از تولید کنندگان داروهای گیاهی می گوید : عدم وجود پوشش بیمه برای تولید گیاهان دارویی عامل اصلی خطر پذیری کشاورزان می باشد.

همچنین همکاری مهندسان نباتات برای کنترل علف های هرز موجود در مزارع و مبارزه قبل از کشت را می طلبند.

  1. سید عبدالرضا بستان

    اموزش طب سنتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.