×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت به‌لیمو از مزارع جهرم آغاز شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گیاهان متعددی در طبیعتی که خداوند خلق کرده، آثار تقویتی، آرام‌بخش، تسکینی و التیام‌بخش بر انسان دارند، گیاهانی نظیر به‌لیمو که تاثیراتشان فاقد هرگونه عارضه‌ای است.

 از خصوصیات مهم گیاهان دارویی این است که از تمام اجزایش می‌توان بهره برد، بخشی به‌عنوان خوشبو کننده، بخشی به‌عنوان اسانس و طعم‌دهنده و بخشی نیز به‌عنوان دارو.

 گیاه به‌لیمو در اصل یک درختچه است، درختچه‌ای که تمام اجزایش دارای خواص متعددی بوده و هیچ بخشی از آن دور ریخته نمی‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی جهرم در این خصوص و با اشاره به آغاز برداشت گیاه دارویی به لیمو از سطح ۲٫۵ هکتار مزارع این شهرستان، گفت: یکی از تولیدات کشاورزان جهرمی، گیاه به‌لیمو است.

 جلال بهجو افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸ تن محصول به‌لیمو از مزارع جهرم برداشت شود.

 بهجو بیان کرد: به لیمو درختچه‌ای است ازخانواده شاه پسند که ارتفاع آن به ۳متر نیز می‌رسد.

 وی با بیان اینکه گیاه به لیمو برای رشد به هوای گرم، نور فراوان و رطوبت بالا نیاز دارد، حساسیت این گیاه به سرما را یادآور و متذکر شد: تکثیر به لیمو غالبا به وسیله قلمه زدن شاخه‌های خشبی و نیمه خشبی انجام می‌شود.

 این مقام مسئول گفت: برگ‌ها و پیکر رویشی تازه گیاه به لیمو حاوی اسانسی است که بوی به لیمو می‌دهد، اسانس این گیاه در صنایع غذایی و تهیه انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد.

 مدیر جهاد کشاورزی جهرم اظهار کرد: به لیمو به دو صورت کشت می‌شود یکی کشت در فضای باز که معمولا ۳ تا ۵ بار در سال محصول آن برداشت می‌شود و کشت در گلخانه که درآمدزا تر بوده و هر ۴۵ روز یکبار می‌توان برداشت انجام داد.

 بهجو گفت: در تولید محصول به لیمو در فضای باز ۲-۳ تن برگ خشک در سال به ازای هر هکتار و در کشت گلخانه‌ای ۳ تا ۴ تن برگ خشک در سال به ازای هر هکتار حاصل می‌شود.

 وی افزود: برگ‌ها و پیکر رویشی گیاه به لیمو دارای خاصیت تب بر، مسکن، کمک کننده به هضم غذا و دم کرده آن فوق‌العاده آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است.

 بهجو تصریح کرد: برگ این گیاه در پیشگیری از تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، حالات عصبی و خستگی‌های روحی بسیار مفید است.

 مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار داشته و برای تقویت حافظه عصاره آن پیشنهاد هر عطاری است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.