×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید سالانه ۲۰۰ تن سقز و ۷۰ تن کتیرا در استان کرمانشاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراد شیخ ویسی ، در خصوص اهمیت گیاهان دارویی، ابراز داشت: امروزه توسعه گیاهان دارویی و صنعتی در جهان به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت پایدار هر کشور درآمده است.

به گفته معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، امروزه گیاهان دارویی و صنعتی به یکی از منابع مهم درآمد ارزی و اشتغالزایی تبدیل شده و از این حیث پرداختن به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

شیخ ویسی سهم تجارت گیاهان دارویی و صنعتی در دنیا را بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار دانست.

وی خاطرنشان کرد: به جرات می توان گفت که بیش از ۹۰ درصد گیاهان دارویی و صنعتی شناسایی شده در دنیا در کشور ما وجود دارد و توجه ویژه به این موضوع می تواند علاوه بر جلوگیری از بهره برداری غیر پایدار از منابع ملی، شیوه بهره برداری از زمین را تغییر دهد که این مسئله در جایگاه خود ضمن ایجاد درآمدزایی و اشتغال مدیریت بهینه درمنابع آب و خاک را نیز فراهم می آورد.

به گفته شیخ ویسی بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود ۱۴۰ گونه گیاهی دارویی و صنعتی در رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی استان کرمانشاه وجود دارد که بخش عمده‌ای از این گیاهان توسط بومیان به صورت سنتی جمع آوری و در بازارهای محلی به فروش می رسد.

شیخ ویسی گیاهان با ارزش صادراتی و تجارتی استان کرمانشاه را شامل گونه‌های بنه، گون، موسیر، آویشن، ثعلب، زرشک و سماق دانست.

وی یکی از رویکردهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را توسعه و احیاء رویشگاه‌های مربوط به این گونه‌ها با مشارکت بهره برداران عنوان کرد و ابراز داشت: به همین خاطر در برخی از رویشگاه‌ها نسبت به توسعه کشت گیاهان دارویی مثل موسیر، آویشن، نهال بنه، زرشک و سماق در سطح حدود ۵۰۰ هکتار با مشارکت مردم اقدام شده است.

وی گفت: این اقدام با استقبال خوبی مواجه شده و در صورت تامین نهاده‌های لازم و حمایت دولت می توان طی یک برنامه ۱۰ ساله حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی مستعد توسعه کشت گیاهان دارویی را با همکاری مردم عملیاتی کرد.

شیخ ویسی سقز و کتیرا را از جمله محصولات جنگلی و مرتعی در استان کرمانشاه دانست و ابراز داشت: در یک دوره بهره برداری حدود ۲۰۰ تن سقز و حدود ۶۰ تا ۷۰ تن کتیرا از منابع طبیعی استان برداشت می‌شود.

وی ارزش این مقدار سقز را ۱۶ میلیارد تومان و ارزش کتیرای استحصال شده را سه میلیارد تومان برآورد کرد.

شیخ ویسی گفت: در مورد محصولاتی که به صورت تازه خوری به فروش می رسند آماری در اختیار نداریم. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.