×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصرف شوید و کاهش خطر بیماری‌های قلبی ناشی از غذاهای پرچرب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از همشهری، افزایش چربی بعد از صرف غذا، بویژه از طریق افزایش لیپو پروتئین غنی از تری‌گلیسرید (TRL)، یکی از زودرس‌ترین تغییراتی است که در فرآیند آتروژنز اهمیت دارد و سبب پیشرفت بیماری قلبی – عروقی می‌شود.

با توجه به اینکه تاکنون تأثیر شوید بر روی فاکتورهای جدید ایجادکننده آترواسکلروز و همچنین، فاکتورهای کبدی بررسی نشده است، مطالعه‌ای با هدف بررسی تعیین تأثیر مصرف عصاره شوید بر روی این فاکتورها در خرگوش‌های تغذیه شده با رژیم پرکلسترول و تعیین اثرات حمایتی احتمالی این گیاه توسط محمود رفیعیان کوپایی، استاد فارموکولوژی از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه مداخله‌ای، ۳۲ خرگوش نر نیوزیلندی به ‌طور تصادفی به چهار گروه هشت تایی شامل گروه تحت رژیم معمولی، گروه تحت رژیم پرکلسترول (۱ درصد رژیم غذایی)، گروه تحت رژیم پرکلسترول و عصاره هیدروالکلی شوید (mg/kg 200) و گروه با رژیم پرکلسترول همراه با لواستاتین (mg/kg 10) تقسیم شدند. گلوکز، کلسترول تام (TC)، آپولیپوپروتئین Apo B) B)، ترانس آمینازهای کبدی (ALT و AST)، لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL-C)، نیترات، نیتریت، فیبرینوژن و فاکتور هفت در گروه‌های مختلف اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که مصرف عصاره شوید کاهش معنی‌داری در سطح گلوکز، LDL-C، کلسترول تام، آنزیم‌های کبدی (ALT و AST) و فیبرینوژن در گروه رژیم پرکلسترول ایجاد کرد. همچنین مصرف این عصاره تغییر معنی‌داری بر روی فاکتور ۷، ApoB، نیتریت و نیترات ایجاد نکرد.

نتایج این مطالعه حاکی از اثرات مثبت شوید در کاهش فاکتورهای التهابی و لیپیدی و آنزیم‌های کبدی است. بنابراین به‌ نظر می‌رسد که شوید می‌تواند به‌ عنوان یک داروی مؤثر در کاهش خطر بیماری‌های قلبی – عروقی ناشی از غذاهای پرچرب مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتشر شده است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.