×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص درمانی سیر Allium sativum

سیر

اسم انگلیسی: Garlic

اسم علمی: Allium sativum

سیر

سیر

سیر یکی از مهمترین گیاهان دارویی دنیا است و با بیش از ۱۰۰۰ مقاله منتشر شده بر روی خواص دارویی آن، از جمله گیاهانی است که تحقیقات بسیاری روی آن انجام شده است. برخی روستائیان قدیم معتقد بودند که سیر قدرت محافظت از انسان در برابر شیاطین و اجنه را دارد و خواص دارویی فراوان علی الخصوص در مقابل عفونتها را برای آن قائل بودند.

 کاربردهای درمانی:

قسمت مورد استفاده: سیرچه ها (به هر قسمت از مجموعه سیر یک سیرچه گفته می شود)

اثرات مهم: آنتی بیوتیک (ضدعفونی کننده)، ضدقارچ، رقیق کنده خون، مقابله با سرفه و بیماریهای تنفسی، کاهنده فشار خون، کاهنده کلسترول خون، حفاظت از میکروارگانیسم های مفید روده.

عفونت: قبل از اینکه آنتی بیوتیکهای مدرن در جامعه بصورت فراوان قابل دسترس باشند، سیر یکی از شایعترین داروها برای درمان عفونتها بود. در جنگ جهانی اول، از سیر برای پوشاندن زخمهای سربازان استفاده می شد.

امروزه نیز اگرچه آنتی بیوتیکهای قویتری در دسترس ماست، اما سیر هنوز هم در درمان عفونتها کاربرد دارد. سیر یک داروی عالی برای تمام انواع عفونتهای تنفسی ازجمله سینوزیت، سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، سرفه و بویژه برونشیت است. خوردن یک سیرچه بصورت کامل یا خردشده همراه با غذا و یا به صورت قرص، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و تسریع در بهبودی را بالا می برد.

یک داروی فوری برای سرماخوردگی و گلودرد را می توان با مخلوط کردن یک حبه سیر خرد شده، آب لیموی تازه گرفته شده، ۱ تا ۲ قاشق عسل و مقداری زنجفیل خشک شده یا ترجیحاً مقداری ریشه خرد شده و تازه زنجفیل در منزل درست کرد. مواد فوق را در یک لیوان بریزید، روی آن آب داغ ریخته و هم بزنید و روزی سه فنجان از این مایع بنوشید.

سیر ممکن است همراه با آنتی بیوتیکهای مرسوم نیز برای تکمیل اثرات آنها و همچنین به منظور محافظت از باکتریهای روده و جلوگیری از برفک دهان تجویز و مصرف شود. استفاده ی مداوم از سیر تازه یا روغن سیر به مدت چند هفته می تواند در درمان عفونتهای موضعی مثل خارش و عفونت گوش و زگیلها مؤثر باشد.

بیماریهای گردش خون: علیرغم کاربردهای متنوع سیر، این گیاه امروزه بیشتر بخاطر اثرات مفیدش در درمان بیماریهای مربوط به گردش خون معروف است. استفاده ی دراز مدت از سیر می تواند مانع بروز تصلب شرائین شده، خون را رقیق کند و سطح کلسترول خون را تنظیم کند. این اثرات باعث گردش بهتر خون در سرخرگها و کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش خطرات حمله قلبی می شود.

 

سرطان: هنگامی که سیر در دراز مدت مصرف شود، بعنوان یک داروی پیشگیری کننده از سرطان نیز می توان روی آن حساب کرد.

 

منبع: کتاب “داروهای گیاهی” ترجمه: جلال عباسیان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.