×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستور العمل فنی کاشت داشت و برداشت بابونه آلمانی

نام فارسی:بابونه 

نام علمی:Matricaria chamomilla 

خانواده : Asteracea

نیازهای اکولوژیکی: 

بابونه Matricaria_chamomilla

بابونه Matricaria chamomilla

شرایط اقلیمی نقش عمده ای دررشد ونمووحتی شکل بابونه و مقدار اسانس گلها دارد.چنانچه بابونه در زمینهای شور وغیر حاصلخیز بروید گیاهانی بسیار کوتاه با گلهای کوچک و ظریف تولید می کند بابونه به سرما مقاوم است و فقط در بروز سرما در مرحله گلدهی ،کاهش عملکرد خواهد داشت. 

گیاه بابونه اگر چه سرمای زمستان را تحمل می کند، ولی سرمازدگی در فصل بهار صدمه های زیادی به محصول وارد می کند.  گیاهانی که در فصل بهار دچار سرمازدگی می شوند نه تنها برگهایشان زرد ورشد گیاه متوقف می شود بلکه عملکرد محصول گل بطور چشمگیری کاهش می یابد.

بذر بابونه دردمای ۶تا۷درجه سانتیگراد جوانه می زندوبرای رویش به نور احتیاج دارد. در مجموع گیاه بابونه درکلیه مراحل رشد وگلدهی به نور نیاز داردزیرا وجود این عامل سبب افزایش عملکرد وهمچنین افزایش درصد ماده موثره درون گل ها می گردد.لذا توصیه می شود کشت در محلهای سایهصورت نگیرد.

بابونه در مرحله جوانه زنی ،ساقه رفتن وگلدهی به مقدار مناسبی آب نیاز داردکه اثر زیادی در عملکرد آن خواهد داشت.بابونه در خاکهای رسی شنی ولومی بهترین جواب را می دهد.اسیدیته(pH)مناسب خاک برای بابونه بین ۶تا۸ می باشد. اصول کاشت وداشت: کشت بابونه توسط بذر وبدو صورت کشت مستقیم وغیر مستقیم انجام می گیرددرکشت مستقیم که بدوصورت پاییزه وبهاره می باشدکه کشت پاییزه از عملکرد قابل توجهی برخورداراست. 

زمان مناسب برای کشت پاییزه نیمه دوم شهریور و برای کشت بهاره نیمه دوم اسفند است.مقدار بذر مصرفی بسته به کیفیت بذر،بین ۳تا۵  کیلوگرم در هکتار می باشد.این بذر بدلیل سبکی و ریزی بیش از حد می بایست با۳  الی۵ برابرحجم خود با ماسه بادی و یا خاک اره مخلوط شود و در سطح خاک در مواقعی که باد نمی وزرد بطور یکنواخت پخش گردد و پس از آن با زدن یک غلتک سبک موجبات چسبیدن بذر به خاک فراهم شود. 

در کشت غیرمستقیم اواخر مهرماه زمان مناسبی برای کشت بذر در خزانه هوای آزاد است.نشاها ۴تا ۶هفته بعد(اواخر آبان تا اوایل آذر )آماده انتقال به زمین اصلی می شوند.در کشت غیر مستقیم برای هر هکتار زمین به۰٫۵تا۰٫۸کیلوگرم بذر نیاز است.فضای ۳۰تا۴۰سانتیمتر مربع برای هر بوته در زمین اصلی سبب تولید حداکثر مقدار محصول کل واسانس می شود.

علفهای هرز تا قبل ازساقه زنی بابونه می توانند خسارت قابل ملاحظه داشته باشند کنترل علفهای هرز بصورت شیمیایی و مکانیکی صورت می گیرددر کنترل شیمیایی بهتر است با استفاده از علفکشهای پیش رویشی وحداقل ۳هفته یا یک ماه قبل از کشت صورت پذیرد.جهت استفاده دارویی واستخراج مواد موثره دارویی از بابونه بهتر است مبارزه با علفهای هرز بصورت مکانیکی صورت پذیرد. 

برداشت: 

ماشین برداشت مکانیزه بابونه

ماشین برداشت مکانیزه بابونه

زمان مناسب برای برداشت گلها هنگامی است که آنهاکاملا باز شده باشند.گلها را باید حداکثربه همراه پنج سانتی متر از دمگل برداشت کرد. 

برداشت گل به همراه مقدار بیشتری دمگل ،سبب کاهش کیفیت اسانس می شود.برداشت به موقه ،نقش عمده ایدر کمیت وکیفیت اسانس گل بابونه داردوچنانچه گلها زودتر یا دیرتراز موعد مقرر برداشت شوند،کیفیت مواد موثره کاهش می یابد. 

برداشت گل توسط کارگر هزینه زیادی در بر دارد وتنها در سطوح کوچک کشت امکان پذیر است. در مقیاس بسیار وسیع کشت ،برداشت به وسیله ماشینهای برداشت گل بابونه صورت می گیرد.

گلها را بلافاصله پس از برداشت بباید خشک کرد. تاخیردر خشک کردن گل سبب تغییر رنگ انها ودر نتیجه سبب کاهش کیفیت اسانس می شود.گلها رادرسایه ودر جریان هوا می توان خشک کرد.در مقیاس وسیع باید از خشکن کن های الکتریکی برای خشک کردن گل هاذاستفاده شود.

عملکرد گل بابونه تازه ۵/۰  تا۲  تن در هکتاراست که پس از خشک شدن،۱/۰تا۴/۰ تن گل خشک بدست می اید. گیاه بابونه ۱۵۰تا۲۰۰ کیلوگرم در هکتار بذر تولید می کندوبذر آن بمدت ۲ تا۳سال ازقوه رویشی مناسبی برخوردار می باشدوچنانچه بذرهای این گیاه درشرایط مناسبی نگهداری شود۱۰تا۱۵ سال قوه رویشی خود را حفظ خواهند نمود.   

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.