×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهینه سازی استخراج ترکیبات فنولیک از گیاه پونه گاوی با استفاده از دستگاه اولتراسوند

مقدمه و هدف: با پیشرفت علوم و صنایع غذایی گرایش به جایگزینی افزودنی های طبیعی به جای انواع سنتزی در مواد غذایی به وجود آمده است. با توجه به اثرات سوء و نامطلوب آنتی اکسیدان های سنتزی استفاده از آنتی اکسیدان های حاصل از منایع طبیعی در چربی ها و روغن های خوراکی به عنوان یک راه حل منطقی در نظر گرفته می شود. در این پژوهش، بهینه سازی استخراج ترکیبات فنولیک از عصاره متانولی ۸۰ درصد گیاه پونه گاوی با استفاده از اولتراسوند و به کمک روش سطح پاسخ پرداخته شده است.
روش تحقیق: برای بهینه سازی فرآیند در آزمون ها ۳ عامل دما (۱۵، ۳۰ و ۴۵ درجه سانتی گراد)، زمان (۱۵، ۳۵ و ۵۵ دقیقه) وpH (6، ۷ و ۸) هر کدام در ۳ سطح مورد بررسی قرار گرفت. این طرح از طریق Box-Behnken در سه عامل و در سه سطح که شامل ۱۷ آزمون است انجام شد.
نتایج و بحث: نتایج به دست آمده نشان می دهد که مناسب ترین شرایط برای استخراج ترکیبات فنولیک زمان ۴۷ دقیقه، دمای ۳۴ درجه سانتی گراد و pH=6.6 می باشد. در بررسی نتایج و روند نمودارها زمان به عنوان موثرترین عامل شناسایی شد. هم چنین مقایسه بین دو روش استخراج، یعنی غرقابی و اولتراسوند نشان داد که راندمان استخراج ترکیبات فنولیک در روش اولتراسوند نسبت به روش غرقابی بیشتر است.
توصیه کاربردی/ صنعتی: در نهایت عصاره گیری به روش اولتراسوند ممکن است از نظر کارآیی استخراج مواد فنولیک از گیاه پونه گاوی پیشنهاد می شود.
 
کلید واژه: اولتراسوند، بهینه سازی، ترکیبات فنولیک، روش سطح پاسخ

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.