×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستیابی محققان ایرانی به شیوه ی نوین تکثیر و پرورش گیاه دارویی آنغوزه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، محمود اطرشی اظهار کرد: این پژوهشکده در یک برنامه تحقیقاتی، کاربردی چهار ساله و با صرف بیش از ۳۱۵میلیارد ریال موفق به رفع مشکل خواب بذور و ریزازدیادی و تولید انبوه گیاه دارویی آنغوزه از طریق تکنیک کشت بافت گیاهی شد.
وی گفت:همچنین این پژوهشکده در تحقیقات خود به برنامه تولید انبوه گیاه آنغوزه در شرایط درون شیشه، احیای مراتع و جلوگیری از خطر انقراض و دستیابی به فناوری کاهش طول دوره رشد طولانی این گیاه دست یافت.
رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور افزود: این طرح موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور و اشتغالزایی ناشی از توسعه کشت و کار این گیاه ارزشمند و در نتیجه تأمین نیاز مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی داخل و نیز ورود به عرصه صادرات می شود.
به گفته وی، آنغوزه گیاهی از خانواده چتریان، علفی، چندساله و منوکارپیک است که ریشه آن شیره‌ای در خود ذخیره می‌کند که دارای ترکیبات دارویی است.
اطرشی تاکید کرد: این صمغ که به روش تیغ زنی از گیاه استخراج ‌می‌شود دارای مصارف درمانی فراوان است و این امر باعث بالا رفتن ارزش اقتصادی آنغوزه و بهره‌برداری بی‌رویه از این گیاه شده است.
وی اضافه کرد:از مصارف دارویی این گیاه، تأثیر چشمگیر آن بر سیستم گوارش و تقویت مجاری روده و معده است و شیرابه آنغوزه دارای ۸۷ درصد صمغ و سه تا هفت درصد اسانس است.
به گفته وی، صمغی که از ریشه آن به دست می‌آید مقوی، ضد انگل، آرامبخش، ضد تشنج، مسهل، ملین، مسکن، بو زدا و اشتهاآور و در درمان بیماری‌های گوارشی نفخ، باد معده، سوءهاضمه و یبوست و در رفع مشکلات تنفسی مثل برونشیت، تنگی نفس و سیاه‌سرفه کاربرد فراوانی دارد.
اطرشی گفت: آنغوزه تنها داروی درمانی دارای ریشه طبیعی برای بیماری صرع محسوب می‌شود و استفاده از آن علاوه بر هزینه ی کمتر بدلیل توأم بودن ماهیت طبیعی و وجود ترکیبات همولوگ دارویی در آن، با بدن سازگاری بهتری دارد.
وی افزود: این گیاه بسته به میزان بارندگی و سایر شرایط اقلیمی، پس از شش تا ۱۰ سال بذر می‌دهد و بعد از تشکیل بذر چون در گیاه بالغ تما‌م ‌شیره پرورده برای ساختن بذر مصرف ‌می‌شود، بوته آن برای همیشه خشک ‌شده و ریشه‌هایش مورد حمله آفات قرار می گیرد و می‌پوسد.
به گفته وی، هم اینک تنها راه تکثیر این گیاه نیز کشت همین بذور است و علاوه بر این آنغوزه دارای دوره خواب طولانی و قوه نامیه پایین است و همین عوامل باعث بالا بودن تلفات بذر آن می شود.
اطرشی تاکید کرد: بهره‌برداری بیش از حد از مراتع آنغوزه و استخراج شیره آن تهدیدی جدی برای حفظ اینگونه گیاهی است زیرا استحصال شیره به روش تیغ‌زنی، باعث نابودی گیاه قبل از بذر دهی می‌شود.
رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور با اشاره به شرایط تکثیر سخت، ارزش اقتصادی بالا و ارزش دارویی بالای این گیاه گفت: این گیاه قابلیت استخراج بیش از ۶۰۰ نوع دارو و ۶۰ نوع علفکش از شیرابه و راه‌اندازی صنایع فرآوری جانبی و تولید کسب‌ و کار را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.