×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود جوانه زنی و رشد گیاه دارویی گلپر ایرانی تحت تاثیر آماده سازی اسمزی بذر

مقدمه و هدف: جوانه زنی و استقرار گیاهان دارویی به علت قوه نامیه کمی که بذور این گیاهان دارند عموما با مشکل مواجه است. پرایمینگ بذر از جمله روش هایی است که منجر به افزایش قابلیت جوانه زنی در طیف وسیعی از گیاهان می شود. هدف کلی تحقیق حاضر تعیین موثرترین ماده پرایمینگ، غلظت و مدت زمان پرایمینگ بر جوانه زنی و رشد گیاهچه گلپر بود.
روش تحقیق: آزمایشی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی، دانشگاه بیرجند به اجرا درآمد. فاکتورهای آزمایش شامل نوع ماده پرایمینگ (KNO3, CaCl2 و پلی اتیلن گلایکول)، سطوح پتانسیل اسمزی (-۰٫۵، ۱- و -۱٫۵ مگاپاسکال) و مدت زمان تیمار (۱۲ و ۲۴ ساعت) بودند.
نتایج و بحث: نتایج نشان داد که نوع ماده پرایمینگ بر تمامی شاخص های اندازه گیری شده اثر معنی دار دارد. سطح پتانسیل اسمزی بر سرعت جوانه زنی تاثیر معنی داری داشته است. اثر مدت زمان پرایمینگ بر صفات سرعت جوانه زنی و میانگین مدت جوانه زنی معنی دار بود. در بین تیمارها در صفات درصد، سرعت و میانگین مدت جوانه زنی و شاخص بنیه گیاهچه، تیمار CaCl2 در -۰٫۵ مگاپاسکال به مدت ۲۴ ساعت بهترین درصد جوانه زنی، تیمار پلی اتیلن گلایکول ۱- مگاپاسکال به مدت ۲۴ ساعت بهترین سرعت جوانه زنی، تیمار KNO3 در ۱- مگاپاسکال به مدت ۲۴ ساعت کمترین میانگین مدت جوانه زنی و تیمار پلی اتیلن گلایکول به مدت ۱۲ ساعت و -۱٫۵ مگاپاسکال بهترین شاخص بنیه گیاهچه را نشان دادند. بنابراین می توان نتیجه گرفت با اعمال تیمارهای مناسب پرایمینگ می توان باعث بهبود در جوانه زنی گیاه دارویی گلپر شد.
توصیه کاربردی/ صنعتی: نتایج آزمایش نشان داد پرایمینگ موجب افزایش خصوصیات جوانه زنی در گیاه گلپر می شود. با توجه به این که از کومارین موجود در ریشه این گیاه در صنایع مختلف استفاده می شود و از سوی دیگر بذر این گیاه جوانه زنی ضعیفی دارد؛ می توان با پرایمینگ آن جوانه زنی و استقرار این گیاه را بهبود بخشید و موجب افزایش در تولید آن شد.
 
کلید واژه: گلپر، اسمو پرایمینگ، جوانه زنی، بنیه گیاهچه

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.