×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیکشهر رویشگاه توده های بومی گیاه آلوئه ورا در سیستان و بلوچستان

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: گونه آلوئه ورا از گونه‌های محلی است، ولی اداره منابع طبیعی این شهرستان با هدف صیانت از جنگل‌های جنوب و تغییر معشیت جنگل نشینان، صیانت از اشکوب جنگلی و حفظ گونه آلوئه ورا از سال ۱۳۸۸ اقدام به کشت این گونه در سطح ۱۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی شهرستان نیکشهر کرده است.

تاکنون در بخش مرکزی شهرستان نیکشهر ۱۰۶ هزار اصله نهال آلوئه ورا کشت و تولید شده است که بیش از نیمی از زمین‌های مورد هدف کشت شده است.

سیدرضا صمیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این تعداد اصله نهال آلوئه ورا در سطح ۵۳ هکتار در ۳۰ مزرعه توسط کشاورزان نیکشهری کاشته شده و برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر با اشاره به اینکه این محصول در هر سال، چهار بار برداشت می‌شود، گفت: از هر اصله نهال آلوئه ورا ۲ تا ۴ کیلوگرم برگ آلوئه ورا تولید می‌شود.

صمیمی افزود: محصول بدست آمده باید بازار فروش داشته باشد و به شهرهای استان و کشور مانند مشهد و تهران نیز ارسال شود، ولی اکنون بازار فروش ندارد و هر برگ آلوئه ورا کمتر از ۵۰۰ تومان هم بفروش نمی‌رود.

وی گفت: در صورت توجه و داشتن بازار فروش کشاورزان تشویق و حتی بیش از ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت این محصول خواهد رفت و اشتغالزایی پایدار تا یک هزار نفر را هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کشت آلوئه ورا در شهرستان نیکشهر منحصر به فرد است، یاد‌آور شد: کشت آلوئه ورا در اراضی کشاورزی بخش مرکزی این شهرستان به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و خشک در فضای باز و کاملا طبیعی صورت می‌گیرد، این در حالیست که کشت این محصول در دیگر نقاط کشور در گلخانه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آلوئه ورا در استان‌های بوشهر و بندرعباس کشت می‌شود. برگ آلوئه ورا تنها گیاهی است که تا ۶ سال قابلیت برداشت دارد و از فرآورده‌های آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و قند خون و همچنین سوختگی و ناراحتی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.