×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قاچاق گیاهان دارویی استان فارس به آلمان

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، عرصه های منابع طبیعی در استان فارس نزدیک به ۷٫۳ میلیون هکتار است که ظرفیت تولید علوفه این عرصه‌ها بیش از یک ‌میلیون تن برآورد می شود و یک سوم این عرصه‌ها نیز توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارند.

در این استان بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گیاه دارویی و صنعتی شامل گونه‌های شاخص آنغوزه، باریجه، وشاء، زیره سیاه، گل نرگس، شیرین بیان و … در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که به همین رتبه برتر تولید گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

اما با وجود این پتانسیل مشکلات عدیده ای در این حوزه وجود دارد که می توان به عدم وجود کارخانه فرآوری گیاهان دارویی و حتی قاچاق آن اشاره کرد که همواره مشکلاتی را به همراه داشته است.

در حال حاضر با توجه به اینکه استان فارس رتبه اول تولید گیاهان دارویی را دارد اما مواد به صورت خام از این استان به کشورهایی نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی آلمان صادر می شود و بعضا با تبدیل شدن به لوازم آرایشی و حتی عطر، بار دیگر با قیمتهای زیادی وارد کشور می شود.

در این رابطه مدیر کل منابع طبیعی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که همواره به عنوان مشکل در حوزه گیاهان دارویی استان فارس مطرح می شود قاچاق این گیاهان به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی بهره برداری غیرمجاز است.

کاظم بردبار افزود: طی چند مدت اخیر با هماهنگیهای صورت گرفته با نیروی انتظامی استان فارس شاهد برخوردهای خوبی با قاچاقچیان این حوزه هستیم اما باز هم قاچاق گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به برخورد با قاچاقچیان گیاهان دارویی بیان کرد: در چند سال اخیر با همکاری دستگاه قضایی استان احکام خوبی برای قاچاقچیان صادر شد اما افراد متخلف از هر فرصتی برای قاچاق گیاهان دارویی و حتی بهره برداریهای غیرمجاز اقدام می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس اظهار داشت: البته برخوردهای صورت گرفته با قاچاقچیان تبعاتی را به همراه داشته به گونه ای که پس از توقیف گیاهان دارویی قاچاق، آنها برای انتقام جویی در برخی موارد عرصه های منابع طبیعی و جنگلهای استان را آتش زده اند که به عنوان نمونه می توان به آتش سوزی جنگل در پاسارگاد اشاره کرد.

وی با اشاره به فعال شدن پاسگاه های انتظامی برای برخورد با قاچاقچیان بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و با هماهنگیهای صورت گرفته با مراجع انتظامی خروج گیاهان دارویی از استان فارس به مجوز نیاز دارد که در صورت مشاهده ماموران نسبت به اخذ مجوز از حمل کنندگان اقدام و در صورتیکه مجوز نداشته باشند نسبت به توقیف آن اقدام می کنند.

بردبار ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فصلی که در آن قرار داریم قاچاق گیاهان دارویی آنغوزه، آویشن و باریجه در استان افزایش داشته که در این راستا اقداماتی در دستور کار است و برای برخورد با خاطیان هماهنگیهای لازم صورت گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس اظهار داشت: البته در این راستا تدابیری اتخاذ شده که افراد می توانند با اخذ مجوزهای لازم در عرصه های منابع طبیعی البته با نظر کارشناسان نسبت به برداشت گیاهان دارویی اقدام کنند که البته در صورتیکه محدودیت وجود داشته باشد مجوز صادر نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مشکلات حوزه گیاهان دارویی را عدم وجود کارخانه فرآوری در ایران و استان فارس عنوان کرد و ادامه داد: در صورتیکه کارخانه فرآوری در استان وجود داشت دیگر نیازی نبود که مواد به صورت خام از استان صادر و در نهایت پس از فرآوری با قیمتهای زیادی به کشورمان صادر شود.

بردبار با اشاره به صادرات آنغوزه و باریجه از استان فارس به آلمان گفت: این دو گیاه دارویی از استان به آلمان صادر می شود و در نهایت پس از فرآوری با قیمتهای زیادی بار دیگر به کشورمان صادر می شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: از این دو گیاه دارویی در آلمان در صنایع آرایشی و عطر سازی استفاده می شو در صورتیکه اگر در ایران کارخانه مناسبی وجود داشت دیگر نیازی به صادرات گیاهان به صورت خام نبود.

وی در ادامه پیرامون ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان فارس بیان کرد: پیگیر هستیم که این کارخانه در استان راه اندازی شود البته به زمان نیاز دارد.

بردبار اظهار داشت: با راه اندازی این کارخانه در استان فارس مشکلات هم در بحث تولید و هم در بحث فرآوری مرتفع می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.