×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر کودهای زیستی بر رشد و عملکرد کمی گیاه سنای هندی در شرایط آب و هوایی کرج

مقدمه و هدف: سنای هندی (.Cassia angustifolia Vahl) یک گیاه ارزشمند دارویی است که به ویژه برای درمان یبوست اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت کشاورزی ارگانیک در راستای افزایش عملکرد گیاهان دارویی در این تحقیق تاثیر کودهای زیستی بر عملکرد کمی گیاه دارویی سنای هندی در شرایط آب و هوایی کرج بررسی شده است.
روش تحقیق: این تحقیق در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با ۱۳ تیمار و ۴ تکرار در سال ۱۳۸۹ اجرا گردید. بذرهای سنای هندی با اسید سولفوریک خراشیده شدند، سپس کودهای زیستی و کود کامل قبل از کشت به بستر بذر اضافه شدند. سطح برگ گیاه و محتوای کلروفیل برگ اندازه گیری شد.
نتایج و بحث: بیشترین تاثیر بر عملکرد کمی گیاه مربوط کود کامل شیمیایی بود. کود زیستی نیتروکسین و مخلوط دو کود زیستی بیوسولفور و کود فسفره زیستی ۲ باعث افزایش عملکرد کمی گیاه شدند. تیمارهای کودی اثر معنی داری بر ارتفاع بوته، قطر ساقه، طول برگ، سطح برگ، میزان کلروفیل، وزن تر برگ، وزن خشک برگ (p<0.01) و عرض برگ (p<0.05) در گیاه سنا داشتند. همچنین کاربرد این کودهای زیستی می تواند منجر به کاهش مصرف کودهای شیمیایی در بوم نظام های کشاورزی شود که گامی در راستای به حداقل رسانیدن آلودگی محیط و کشاورزی پایدار است.
توصیه کاربردی/ صنعتی: توصیه می شود برای افزایش عملکرد سنای هندی از کود زیستی نیتروکسین استفاده گردد.
 
کلید واژه: .Cassia angustifolia Vahl، سنای هندی، عملکرد کمی، کود زیستی

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.