×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی اثر ۲۰ عصاره گیاهان دارویی بر روی قارچ عامل برفک دهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، شاهین گوانجی محقق و مخترع ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: کاندیدا آلبیکانس یک قارچ دو دیپلوئیدی است که به عنوان دلیل ایجاد عفونت‌های برفک دهان و برفک واژینال به شمار می‌رود.

وی افزود: کاندیدا آلبیکانس یک قارچ هم‌زیست در دهان و روده و معده‌ انسان است که همه افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند زیرا این قارچ در میزان نرمال در بدن انسان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما رشد بی رویه این قارچ می‌تواند سبب ایجاد برفک (کاندیدیازیس) شود.

گوانجی اظهار داشت: شکل رایج این بیماری به صورت لکه‌های سفید با قوامی شبیه به خامه است که ممکن است روی زبان، داخل گونه‌ها و بعضی وقت‌ها در سقف دهان ایجاد شود، لثه‌ها و لوزه‌ها هم ممکن است، درگیر شوند.

این محقق ایرانی با اشاره به طرح خود مبنی بر بررسی اثر ۲۰ عصاره گیاه دارویی بر روی قارچ کاندیدا آلبیکانس، گفت: این تحقیق در شرایط آزمایشگاهی بر روی قارچ کاندیدا آلبیکانس مورد بررسی قرار گرفت که تعدادی از این گیاهان دارای اثر خوبی بر روی منع رشد این قارچ بودند.

وی ادامه داد: هم چنین در این طرح مقایسه اثر داروهای نیستاتین و آمفوتریسن که قارچ‌کش رایج هستند با عصاره‌های گیاهان دارویی و بره موم زنبور عسل مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج حاصل از این طرح نشان داد بره موم زنبور عسل دارای اثر بسیار خوبی در جلوگیری از رشد این قارچ است.

به گفته گوانجی، نتایج حاصل از این طرح در یک ژورنال معتبر ISI در پایگاه Scopus  مورد تائید قرار گرفته است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.